Zuidelijke lus van de Venen- en Merenroute

WP_20160627_001[1]
Venen- en Merenroute: soms te weinig bordjes, dan weer een overdaad aan borden. In Duitstalig België “Venn und Seen Route”
Technische gegevens

89.6 km

1079 hoogtemeters

Start in Champagne-Waimes aan de kapel (aanbevolen startpunt is Malmedy)

Route voor racefiets

Het was fijn om met de racefiets nog eens te kunnen doortrekken en dat in een fantastische regio.

Ik heb mij geërgerd aan het feit dat ik een aantal keer op de kaart heb moeten kijken. Plaatsnamen onthouden of als geheugensteuntje een spiekbriefje op de stuurpen aanbrengen is de boodschap.

Voorzorgen

Wil je deze ronde met de racefiets doen, neem dan je voorzorgen. Noteer op een papiertje de namen van de dorpen die je zou moeten passeren. Plak het op je stuurpen of op je kader, kwestie van niet onnodig te moeten stoppen om op de kaart te kijken waar je naartoe moet.

Die kaart neem je het beste mee. Ze is in elk toeristisch bureau in de Oostkantons gratis verkrijgbaar en ze is duidelijk. Aangezien het een ronde voor auto’s betreft, gaat ze hoofdzakelijk over grote banen. Een foute weg nemen is haast niet mogelijk.te gebruiken foto

Welke bordjes volgen?

WP_20160709_001[1]
In de Franstalige Oostkantons “Route Fagnes et Lacs”
Volg in de eerste plaats zeszijdige bordjes met daarop “Venn und Seen Route” of “Route Fagnes et Lacs”.  In afwezigheid van deze routebordjes volg je gewoon de verkeersborden. De route volgt de gangbare autowegen.

Persoonlijk ben ik 2 maal het spoor bijster geraakt: 1* in Büllingen en 1* in Malmedy. Mogelijk zijn die bordjes  de dupe geweest van de onlangs uitgevoerde wegenwerken en gewoon verdwenen.

Wil je de .gpx track voor je GPS? Mailtje naar an@avrc.be. Het wordt je met plezier toegestuurd.

Alternatieve route

Tussen Büllingen en Amel heb ik een alternatieve route genomen (de route via de nationale weg is voor fietsers echt niet interessant) die iets langer uitvalt dan de oorspronkelijke route, maar wel oneindig veel mooier en gevarieerder is.

Mooie streek

De route zelf dan… Natuurlijk is het een zeer mooie omgeving. De uitzichten zijn mooi, de natuur idem dito. Persoonlijk zoek ik doorgaans kleine pittoreske baantjes op, want in deze streek krioelt het daarvan. Op dat vlak ben ik op mijn honger blijven zitten…anderzijds…

Rechte stukken

Dit is een ronde om te vlammen, om eens goed hard te rijden. Tussen Bütgenbach en Wirtzfeld ligt een heerlijk bollend laagje asfalt: de pedalen lijken vanzelf rond te draaien. Het stuk tussen Recht en Pont is vlak tot heel licht dalend en geven geen straten met een verraderlijke voorrang van rechts op uit: vlammeeeeeen….

Beklimmingen en haarspeldbochten

Het aantal hoogtemeters is relatief gering (in vergelijking met wat je hier voorgeschoteld kunt krijgen), maar opgepast, als je start waar ik de draad van de route heb opgenomen (aan de kapel in Champagne-Waimes), dan zit het venijn ‘m in het staartje.

Ter hoogte van Malmedy flirt je met de beklimmingen. Malmedy ligt in de Warchevallei en dus moet je bergop om Malmedy binnen te komen en bergop om Malmedy buiten te geraken. De haarspeldbochten van de Trôs Marets doen denken aan de Franse Alpen (op vakantie dicht bij huis!). Ter hoogte van Xhoffray bevindt zich het punt waar de route wordt afgesneden. Vanaf hier is de route trouwens weer heel goed aangegeven. Ook het gedeelte tussen Xhoffray en Longfaye is zalig voor wie van klimmen houdt.

Verkeer

Ik heb de ronde in het weekend gereden en ben vroeg vertrokken. Vermoedelijk had ik daarom weinig verkeer.

 Naar het einde toe was ik teleurgesteld dat de route alweer over een heel drukke baan ging (N676). Een alternatief langs het kasteel van Reinhardstein en door het centrum van Robertville ware veel mooier geweest.

Richting

Met de wijzers mee fietsen, anders mis alle bordjes!

Plaats een reactie